Přednáška 11

Stroje a zařízení pro recyklaci stavebních materiálů

V celém procesu recyklace platí, že kvalita recyklátu a efektivnost celého procesu je přímo úměrná kvalitě demoličních prací, respektive třídění materiálu z demolice přímo v místě jejich vzniku.

Třídění materiálů během demolice

Při recyklaci je nutné dbát zejména na správné třídění během demoličních prací do následujících kategorií:

  • Oddělení kontaminovaných materiálů od nekontaminovaných
  • Oddělení cizorodých materiálů od minerálních sutí
    • materiály by měly být odděleny do samostatných kontejnerů:
      • kovové materiály
      • organické materiály (např. dřevo)
      • některé minerální látky (např. kamenivo a maltovina)
      • nebezpečné odpady (např. azbest)
  • Roztřídění minerální sutě na základní druhy
    • keramická stavební suť
    • betonová suť
    • živičné sutě
    • výkopová zemina

Stroje používané pro recyklaci stavebního odpadu

V procesu recyklace stavební suti je možné použít velké množství strojů. Výběr mechanizace závisí především na objemech recyklovaných odpadů.

Tyto stroje jsou vhodné pro zpracování drobné stavební suti (např. omítky, cihly, beton) a podobných středně tvrdých materiálů. Ideální kusovitost vstupního materiálu pro tento typ zařízení je přibližně 10 – 20 cm.

Drtící jednotky dělíme podle přemístitelnosti na mobilní a semimobilní neboli kontejnerové. Dále dělíme drtící jednotky podle způsobu drcení materiálu na:

Čelisťové drtiče

Čelisťové drtiče slouží ke zpracování betonu, železobetonu a cihelné suti. Kusovitost vstupního materiálu se pohybuje mezi 50 a 100 cm.

Mezi provozní vlastnosti těchto drtičů patří:

  • vysoká provozní spolehlivost
  • nízké náklady na provoz a údržbu
  • příznivá spotřeba energie
  • snadná výměna opotřebených částí
  • vysoký výkon

Čelisťové drtiče můžeme dále rozdělit na jednovzpěrné a dvouvzpěrné. Jednovzpěrné mají vyšší stupeň zdrobnění a lepší tvarovou hodnotu zrn. Dvouvzpěrné mají možnost drcení extrémně pevných a brazivních materiálů. Dále můžeme rozlišovat jednotky na kolovém a pásovém podvozku.

Kuželové drtiče

Kuželové drtiče slouží ke zpracování přírodního kameniva (např. vápenec, pískovec, křemen či jiné podobné materiály). Kusovitost vstupního materiálu se pohybuje mezi 5 a 25 cm.

Mezi výhody tohoto typu drtičů patří:

  • vysoká provozní spolehlivost a mobilita
  • nízké náklady na provoz a údržbu
  • vysoký stupeň zdrobnění
  • snadná údržba a jednoduchá obsluha
  • optimální geometrie drtícího prostoru
  • vysoká kvalita konečného produktu

Odrazové drtiče

Odrazové drtiče zpracovávají beton, železobeton, cihelnou suť, živičné kry a kamenivo se vstupními rozměry přibližně do 80 cm.

Výhodami odrazových drtičů jsou:

  • vysoký výkon
  • velký stupeň zdrobnění
  • vynikající tvarový index
  • nenáročná údržba a obsluha

Válcové drtiče

Válcové drtiče se používají pro střední a jemné drcení i velmi pevných, ale dobře drtitelných materiálů. Materiál se drtí mezi dvěma protisměrně se otáčejícími válci, které mohou mít hladký, profilovaný nebo povrch s výstupky.

Výhody těchto drtičů jsou:

  • vysoký výkon
  • vysoká provozní spolehlivost
  • nízké náklady na provoz a údržbu
  • nenáročná obsluha

Mobilní třídící jednotky můžeme rozdělit na mobilní a semimobilní neboli kontejnerové, dále potom na vibrační a rezonanční. Tyto stroje je možné použít pro třídění kameniva, štěrků, písků, cihelné sutě, drceného betonu, zeminy a dalších materiálů. Je možné tyto materiály třídit podle potřeby na několik frakcí.

Mezi výhody patří:

  • vysoká provozní spolehlivost
  • nízké provozní náklady
  • vysoký výkon
  • velká sypná výška pásových dopravníků
  • možnost použití magnetického separátoru a váhy
  • možnost použití v širokém rozsahu okolních teplot

Užívají se k odstraňování kovových částic z recyklované stavební suti, především k odstranění ocelové výztuže.

Recyklační linky jsou složeny z výše uvedených částí, to znamená z drtičů, třídičů, magnetických separátorů, případně z dalších zařízení. Podle přemístitelnosti je dělíme na mobilní, semimobilní a stacionární.

Mobilní recyklační linka

Mobilní recyklační linka se při práci stroje může pohybovat. V náročném terénu, kde tyto stroje převážně pracují, se používá pouze pásový podvozek.

Semimobilní recyklační linka

Semimobilní recyklační linka při práci stojí na místě, ale je možné ji snadno a rychle přepravit. Polomobilní zařízení rozdělujeme na ližinové, kontejnerové nebo na kolovém podvozku.

Stacionární recyklační linka

Stacionární recyklační linky dovolují vzhledem ke své velikosti a vybavení přípravu kvalitních recyklátů při vysokém výkonu. To je jejich největší přednost ve srovnání s mobilními a semimobilními úpravnami. Je nutné zajistit stálý přísun zpracovávaného materiálu a možnost předzásobení na pozemku, což při vysokých cenách za dopravu snižuje ekonomickou efektivnost provozu.

Zpětné využití stavebního odpadu v současnosti

Recykláty je možné použít jako náhradu běžně používaných materiálů při řadě činností spojených s výstavbou. Nicméně plnohodnotné využití zatím není zajištěno. Hlavními důvody jsou: prozatímní nedůvěra spotřebitelů a nejednotná kvalita recyklátů, která se ovšem postupem času a s vývojem nových technologií posunuje značně kupředu. Způsoby využití základních recyklátů jsou:

Recyklace betonů

  • zásypové a násypové materiály
  • podkladní vrstvy pod základové konstrukce
  • podkladní materiál pod silnice či železnice 
  • jako kamenivo do nových betonových směsí
  • jako kamenivo do živičných směsí
  • terénní úpravy

Recyklace skla

  • skleněné obaly
  • tepelné izolace

Recyklace keramických prvků

  • výroba cihlobetonu
  • plnivo do malt
  • výroba drenážního betonu
  • výroba nepálených lisovaných cihel
  • výroba antuky

Recyklace dřeva

  • palivo – štěpky, brikety
  • mulčovací směsi
  • dřevotřískové desky

Recyklace živičných směsí

  • podkladní vrstva pro málo zatěžované vozovky

Budoucnost recyklace stavebních odpadů

Rozvoj recyklace je v současné době značný, do budoucna je však nutné pokusit se o zpětné využití všech výstupních složek, aby nedocházelo k jejich ukládání na skládkách bez dalšího použití.

Proč recyklovat?

  • Snížení ekologické zátěže
  • Úspora nákladů na ukládání a dopravu odpadů
  • Úspora nákladů oproti nákupu nových surovin
  • Šetření přírodních zdrojů

Jako příklad můžeme uvést podsítnou složku, kterou lze společně s organickým hnojivem použít místo ornice při rekultivacích. Nejedná se ovšem jen o podsítnou složku i ostatní druhy stavebního odpadu, které doposud nenašly využití, najdou v budoucnu možnosti svého využití.