Stroje pro zemní a skalní práce
V současné době se zemní práce provádějí převážně strojním způsobem. Pomocí strojů se zeminy a horniny rozpojují, hrnou, nakládají/vykládají, přemisťují, rozprostírají, zarovnávají a zhutňují. Stroje dělíme na jednoúčelové, víceúčelové nebo univerzální.
Dozery
Dozery (shrnovače) jsou traktorové stroje, které slouží k rozhrnování nebo hrnutí zeminy, často také připravují otevření prostoru pro těžbu hornin. Mají pásový nebo méně často kolový podvozek. Jejich pracovním nástrojem je radlice a někdy i rozrývač. Dozery jsou nejčastěji poháněny vznětovým motorem, větší typy jsou vybaveny pomocným startovacím dvouválcovým motorem.
Dozery byly dříve ovládány pomocí lanových převodů, které jsou v současnosti nahrazeny hydraulickými systémy. Radlice je na dozeru upevněna pomocí 2 ramen. Má vydutý tvar a spodní hrana je opatřena řeznou hranou (nožem) s řezným úhlem až 50°.
Použití dozerů:
- rozpojování horniny v tenkých vrstvách (20 - 40 cm)
- hrnutí výkopku na menší vzdálenost (20 - 100 m)
- ukládání výkopku a zarovnávání uložených vrstev
- odstraňovaní porostů a humusu
- odkopávky, prokopávky
- hloubení plytkých jam
- budování násypů a hrází
- provádění zásypů a urovnání nasypaných vrstev
- urovnání zemských konstrukcí
Podvozky dozerů:
- Dozery na pásových podvozcích jsou stabilnější a lépe pracují v nezpevněném terénu. Podvozky typu delta jsou využívány v extrémních terénních podmínkách.
- Dozery na kolových podvozcích mají vyšší pracovní rychlost při těžbě a hrnutí zeminy. Mají vyšší výkon a jejich velkou výhodou je přesun na jiné pracoviště po vlastní ose.
Pro urychlení a usnadnění práce dozerů se používají rozrývače. Usnadňují plošnou těžbu obtížně rozpojitelných hornin. Rozpojování se provádí jedním nebo několika rozrývacími noži, které jsou umístěny v zadní části rámu dozeru. Nože se za jízdy zapustí do země, tu rozrušují a připravují podklad pro další těžbu. Lze je použít k narušení betonových a živičných vozovek. Hloubka rozrývání je v závislosti na druhu rozrývané horniny 0,3 - 1,5 m. Délka rozrývacích nožů se pohybuje mezi 0,5 - 2 m. Rozrývací nože mohou být rovné (na rozrývání tvrdých hornin), poloohnuté nebo ohnuté (na rozrývání snadno rozpojitelných hornin).
Při výběru vhodného rozrývacího nože se držíme zásady, že čím je hornina tvrdší, tím kratší rozrývací nůž volíme.
K dozerům se také přidává naviják, který je tvořen rámem, v němž je uchycen buben s navinutým lanem. Používá se pro speciální práce.
Výkonová třída |
Tažná síla na háku Ft [kN] |
Výkon motoru P [kW] |
1. |
20 |
≤ 30 |
2. |
30 |
50 - 65 |
3. |
50 |
75 - 90 |
4. |
100 |
100 - 160 |
5. |
150 |
180 - 240 |
6. |
250 |
200 - 400 |
Buldozery
Buldozery patří mezi nejčastěji používané dozery. Mají radlici kolmou na směr pohybu, která je pohyblivá ve svislé rovině. Je výhodný při velkých objemech skrývky ornice a podorniční vrstvy, může být využíván pro práci v lomech. Vzhledem k nákladnosti přepravy není výhodný pro krátkodobé použití.
Zdroj: YouTube kanál uživatele Cat® Products
Angldozery
Angldozery mají radlici pohyblivou ve svislém směru a v její polovině je osazena na svislém čepu, kolem kterého se může otáčet o 20 - 30° v obou směrech. Radlice je širší než u buldozeru, protože musí i při šikmém nastavení přesahovat šířku podvozku. Používají se tam, kde je nutno hrnutý materiál odsouvat do strany (zahrnování rýh, odklízení sněhu).
Tiltdozery
Tiltdozery mají radlici otočnou kolem svislé i vodorovné osy, což je výhodně pro zejména pro práci na zmrzlé půdě. Radlici je možno natočit tak, že rýpe jedním sníženým koncem a vytváří rýhu. Používá se při zahájení záběru do svahu, dobývání pařezů a stromů, při hloubení rýh nebo při budování dočasného odvodnění podél cest.
Tridozery
Tridozer je buldozer uzpůsobený pro odřezávání a odvalování stromů.
Grejdry
Grejdry (srovnávače) jsou traktorové stroje na kolovém podvozku opatřené radlicí, která je umístěna mezi přední a zadní nápravou. Hlavním pracovním nástrojem je radlice, která je oproti dozerům nižší, lehčí, upevněna na otočném kruhu a lze s ní otáčet ve vodorovné rovině (360°). U některých typů lze radlici vysouvat mimo stroj, naklánět a zvedat. Může být vybaven pomocným pracovním zařízením, např. radlicí jako dozer nebo rozrývačem. Pohon je zajištěn vznětovým motorem. Zadní nápravy jsou hnané, přední náprava je určena pouze pro řízení grejdru.
- údržba a stavba cest, skladovacích ploch a letišť
- plošný přesun zemin a přesné vyrovnávání plání
- rozprostírání horniny z hromady
- dokončovací práce na směrových a plošných stavbách
- srovnávání povrchů bočních svahů (kolem silnic)
Klady |
Zápory |
+ urovnání terénu do hladké plochy po několika přejezdech |
− nemůže těžit horninu a vyhrnovat ji na skládky jako dozer |
+ nivelační grejdry - vedení laserovým paprskem (přesnost ± 3 mm) |
− nesmí se pohybovat po veřejných komunikacích (musí být přepravován) |
+ operativnost nasazení v rámci rozsáhlé stavby |
− nedokáže rozpojovat horninu 3. třídy a vyšší třídy rozpojitelnosti |
+ dobrá průchodnost terénem |
|
Zdroj: YouTube kanál uživatele Cat® Products
Skrejpry
Skrejpry jsou stroje s cyklickým způsobem práce, určené pro plošnou těžbu zemin. Skrejpr je tvořen traktorovým tahačem a ocelovou, zespodu otevíratelnou, korbou. Skrejpry jsou jedno nebo dvoumotorové (vznětový motor). Jednomotorové skrejpry bývají při těžbě tlačeny pomocným traktorem, aby se zvýšila účinnost těžby. Podvozky jsou kolové dvounápravové s velkorozměrovými pneumatikami, kvůli použitelnosti v málo únosných podložích.
Pracovním nástrojem skrejpru je korba s objemem 2 - 30 m3, která je v přední části opatřena břitem. Při pojezdu se korba sklopí 10 - 30 cm pod úroveň terénu a působením břitu korby se hornina rozpojuje a nahrnuje do korby. Po naplnění se korba uzavře, zvedne a zemina se převeze na místo skládky, kde se korba částečně spustí a otevře se záklopka. Materiál je v určité vrstvě rozprostírán a pojezdem částečně zhutňován. Ekonomická přepravní vzdálenost je 400 - 2000 m.
- způsoby plnění
- působením tažné síly tahače, který překonává odpory zaplňování korby
- mechanické plnění korby pomocí elevátoru
- způsoby vyprazdňování
- volné - zemina se vysypává samovolně (obtížné u vlhkých zemin)
- polonucené - zvedá se dno korby a zemina se snadněji vysype
- nucené - zemina je vytlačena ven z korby posunem zadní stěny
- skrývkové a zemní práce na velkých plochách
- stavby dálnic, silnic a letišť
- při výstavbě teras
- při provádění zářezů a náspů
Klady |
Zápory |
+ jeden pracovní cyklus spojuje těžení, dopravu, vyprazdňování, rozprostírání a hutnění horniny |
− nesmí se pohybovat po veřejných komunikacích (musí být přepravován) |
+ snadná ovladatelnost a jednoduchá konstrukce |
− problémy při jízdě po málo nosných terénech |
+ operativnost nasazení v rámci rozsáhlé stavby |
− neschopnost těžit horniny vyšší třídy rozpojitelnosti, lepivé horniny a horniny s obsahem velkých balvanů |
+ vyšší přesnost při těžbě než u rypadel |
− vysoké nároky na organizaci a provoz stavby |
Zdroj: YouTube kanál uživatele Cat® Products
Rypadla
Rypadla patří mezi nejrozšířenější stroje ve stavební činnosti určené pro těžení zemin nebo hloubení rýpáním.
Rozdělení rypadel podle
Pracovního nástroje
- lopatová
- korečková, kolesová
- sací
Typu podvozku
- kolový
- pásový
- kolejový
- kráčivý
Typu práce
- cyklický - přetržitý způsob práce
- kontinuální - nepřetržitý způsob práce
Pohonu
- spalovací motor
- elektrický motor
- kombinovaný pohon
Přenosu síly
- mechanický
- hydraulický
- pneumatický
- kombinovaný
Uložení kabiny
- otočné
- částečně otočné
- neotočné
Směru rýpání
- příčné rýpání
- podélné rýpání
Lopatová rypadla
Lopatová rypadla jsou stroje s vlastním pohonem pro rozpojování a přemisťování výkopku v dosahu pracovního nástroje. Pracují cyklickým způsobem pomocí jednoho pracovního zařízení - lopaty. Během pracovního cyklu není potřeba se strojem pojíždět, jelikož se pracovní zařízení otáčí pomocí otočné nástavby v rozmezí 360°.
Jednoúčelová rypadla - stabilně namontována na jeden druh pracovního zařízení (např. pro rýpání a nakládání zeminy lopatou)
Víceúčelová (univerzální) rypadla - je možné přimontovat různé druhy pracovních zařízení (např. jeřáb, hák, drapák, příkopovou/nakládací lopatu atd.)
- podvozek
- kolový
- pásový
- automobilní
- kolejový
- kráčivý
- svršek - tvoří otočnou část rypadla
- strojovna - uzavřený prostor, ve kterém je umístěna hnací jednotka, převodové a pomocné zařízení
- kabina řidiče - slouží k řízení stroje
- výložník - sklopné ramenou sloužící k nesení pracovního nářadí (lopaty, drapáky)
- násada - část pracovního zařízení, která je uložena na výložníku otočně nebo otočně a posuvně. K násadě je také připojen pracovní nástroj - lopata
- pracovní zařízení
- lopaty - rýpací nádoba pro rozpojování zeminy zuby nebo břitem
- standardní těžební
- skalní
- drenážní
- rozrývací hák
- příkopové
- profilové
- drapáky - používají se jak pro těžbu, tak pro přemisťování kusových materiálů
- úzkoprofilové
- standardní těžební
- kruhové těžební
- čelisťové na dřevo
- polypové na kusové materiály
- další přídavná zařízení
- bourací kleště
- bourací kladivo
- pojezd
- otočení svršku
- zdvih výložníku
- ovládání násady
- ovládání lopaty nebo drapáku
- otočení pracovního zařízení
- provozní hmotnost
- energetická náročnost
- objem lopaty
- dosah pracovních nástrojů
- výsypná výška
- rypná síla
Zdroj: YouTube kanál uživatele Cat® Products
Podle těchto parametrů dělíme rypadla do velikostních tříd:
Mikro
- provozní hmotnost 0,6 - 1,2 t
- objem lopaty 0,02 - 0,06 m3
- výkon motoru 5 - 10 kW
- podvozek jednoosový s dvěmi pneumatikami
- hloubkový dosah až 2,2 m
- přesouvání pomocí podpor
- dobrá průchodnost (šířka 0,78 m)
Mini
- objem lopaty 0,04 - 0,08 m3
- pohon pomocí vznětového motoru
- podvozek pásový nebo kolový
- hloubkový dosah 2,3 - 3,4 m
- ovládání pomocí hydraulických systémů, dobrá manévrovatelnost
Malá
- objem lopat 0,03 - 1 m3
- podvozek většinou traktorový, případně dvounápravový, kolový nebo pásový
- nazývají se také rypadlo - nakladač nebo buldobagr
- vpředu je umístěna radlice nebo nakládací lopata
- vzadu je připevněno rypadlové zařízení
- skládá z výložníku, násady a lopaty
- na spodní části má lopata jeřábový hák (pro ukládání trub)
- použití je víceúčelové
Střední
- pohon zajišťuje vznětový motor
- podvozek je kolový nebo pásový, popř. automobilový
- výložníky rypadel
- skříňové
- jednodílné
- dvojdílné
- teleskopické
U rypadel typu Broyt jsou přední kola ocelová a zadní kola pneumatiková s dvojitou montáží. Stroj se pohybuje přísunem pomocí lopaty (nemá vlastní pojezd).
Těžká
- objem lopaty 2 - 4 m3
- pohon diesel-hydraulický
- podvozky pásové, příp. kolejové s elektrickým pohonem
- přídavná těžká pracovní zařízení
- beranidla
- bourací kladiva
- vrtací soupravy
Využívají se při těžbě surovin a jsou určena pro stabilní pracoviště (lomy, hliníky). Vzhledem k jejich hmotnosti a finanční náročnosti se na stavbách nevyužívají.
Velkorypadla
- objem lopaty 6 - 34 m3
- pohon diesel-hydraulický
- podvozky pásové
- využívají se při těžbě dobře rozpojitelných hornin a jsou určena pro stabilní pracoviště (velké lomy)
Zdroj: YouTube kanál uživatele PAmining
Sací rypadla
Využívají se k těžbě písku a štěrku z vody. Celé zařízení je umístěno na plovoucím pontonu. Těžený materiál je nasáván do potrubí pomocí těžebního čerpadla nad hladinu a na břeh je dopravován pomocí potrubí nebo pásového dopravníku na plovácích (maximální vzdálenost 2 km). V případě větší vzdálenosti je nutno vytěžený materiál přemisťovat na speciální loď k tomu určenou. Pohon je zajištěn vznětovým motorem nebo elektromotorem (elektrickou energii je nutno přivádět ze břehu pomocí elektrických kabelů, umístěných na plovácích). K rozrušování soudržného dna se používají vodní trysky nebo mechanický rozrušovač. Dosah těžebního zařízení je až 40 m.
Velká sací rypadla se používají k těžení sedimentů v přístavech nebo k těžbě písku u pobřeží. Velká zařízení jsou umístěna na lodích a výkon jejich motoru dosahuje až 25 000 kW.
Zdroj: YouTube kanál uživatele JDNGroupOfficial
Zdroj: YouTube kanál uživatele BeaverDredgers
Korečková rypadla a rýhovače
Jsou nejpoužívanější stroje pro těžbu surovin. Pracují kontinuálně a jsou využívány pro plošnou těžbu a hloubení příkopů nebo drenážních rýh. Pracovním nástrojem jsou korečky, které jsou upevněny na nekonečném řetězu nebo na obvodu koles. Pracovní proces probíhá následovně - materiál je nabírán korečky a zároveň je vynášen nahoru, kde padá do žlabu, zásobníku nebo na pás a je odváděn na skládku. Velká rypadla mají podvozky kráčivé. Hlavním parametrem je objem jednoho korečku, který může být 16, 25, 50, 100 nebo 200 l.
Řetězová
Mají kolejový nebo pásový podvozek, korečky se pohybují kolmo na směr pohybu. Hlavním pracovním nástrojem je řetěz.
Zdroj: YouTube kanál uživatele sotoky
Kolesová
Mají kolejový nebo pásový podvozek. Hlavním pracovním nástrojem je koleso, které má po svém obvodu pevné korečky a je uchycené na hlavě výložníku. Materiál je vysypáván bočně na dopravní pás umístěný po straně kolesa a je odváděn na skládku.
Zdroj: YouTube kanál uživatele Largest Dams
Rýhovače jsou korečková rypadla pro hloubení rýh, čištění příkopů a svahů.
Řetězová s řeznými noži
Jsou umístěny na kolovém nebo pásovém podvozku. Pracovním nástrojem je nekonečný článkový řetěz, na každém článku je přišroubován řezný nůž, který hloubí drážky šířky 0,1 - 0,7 m do hloubky až 1,6 m. Řetězem vyhrnutá hornina je jednostranným šnekem vysouvána mimo příkop. V přední části jsou vybaveny dozerovou radlicí pro rozprostření vytěžené horniny v okolí příkopu.
Zdroj: YouTube kanál uživatele Simex Engineering Srl
Řetězová s korečky
Jsou umístěny na kolovém nebo pásovém podvozku. Pracovním nástrojem je výložník opatřený řetězem, na kterém jsou připevněny korečky. Výložník lze nastavit na požadovaný úhel. Dosahuje šířky rýhy 0,5 - 1,2 m do hloubky až 6 m. Vytěžený materiál se tranportuje pomocí pásového dopravníku na skládku nebo do korby. Používá se na hloubení drenážních rýh, pro údržbu profilu starých příkopů.
Rýhovače kolesové
Jsou umístěny na pásových podvozcích. Hlavní uplatnění nachází v silničním stavitelství a dosahují šířky 1,2 - 3,2 m a hloubky až 2,5 m.
Zdroj: YouTube kanál uživatele AFT Trenchers
Traktory s přídavným rypadlovým zařízením
Nazývají se také rypadla na traktorovém podvozku nebo rypadlo - nakladače. Základním pracovním zařízením je rypadlové zařízení s hloubkovou lopatou, které je uchyceno na kloubovém nebo posuvném rámu v zadní části traktoru. V přední části traktoru je upevněna radlice nebo nakládací lopata.
Využití
- provádění zemních prací menšího rozsahu v zemině třídy rozpojitelnosti 1 - 3
- hloubení rýh, výkopy základových patek, meliorační práce, nakládání rozpojených zemin a materiálů
- použití těchto strojů je velmi široké a je závislé na jejich pracovním rozsahu
Zdroj: YouTube kanál uživatele Cat Lanscaping and Construction
Univerzální dokončovací stroje
Jsou uzpůsobeny jako nakladač a rýpadlo současně umístěné na automobilovém podvozku.
Jsou hydraulicky ovládané a pracují cyklickým způsobem.
Funkční části UDS
Základní stroj je složen z automobilového (pásového) podvozku, vznětového motoru a otočné kabiny s pracovním zařízením. Vpředu je vybaven pracovním nástrojem - nakládací lopatou a vzadu pracovním nástrojem - rýpací lopatou. UDS lze vybavit mnohým přídavným pracovním zařízením (např. jeřábovým zařízením, hydraulickým kladivem, vrtacím zařízením, sněžným pluhem atd.), které lze zaměnit za nakládací nebo rýpací lopatu,
Pohyb a práce UDS
Při hloubkovém rýpání se podvozek nepohybuje. Hloubkové rýpací zařízení zdvihá, přemisťuje a vysypává materiál. Rýpací zařízení je přesuvné na obě strany, což umožňuje pracovat podél obrubníků a zdí. Rozsah otáčení je 180 - 200°.
Při využití stroje jako nakladače stroj nabírá materiál prostřednictvím pohybu dopředu, následně ho zdvihá, přepravuje a vysypává.
Využití UDS
- nakládací zařízení
- nakládka sypkých stavebních hmot
- zahrnování příkopů, rýh, nerovností
- likvidace zátarasů a závalů
- přemisťování zeminy na kratší vzdálenost a její urovnání
- přemístění hmotných břemen na staveništi
- rýpací zařízení
- hloubení jam a rýh
- úprava břehů vodních toků
- hloubení základů pro stavbu budov
- srovnávání svahů, čištění příkopů
Zdroj: YouTube kanál uživatele KUBO - SK
Zhutňovací stroje
Zhutňování je technologický proces, při kterém umělým způsobem zvyšujeme objemovou hmotnost zeminy působením statického nebo dynamického zatížení. Cílem je, aby budovaný násyp nebo provedený zásyp nepodléhal dalšímu sedání. Malé zhutňovací stroje (poháněny elektromotorem nebo malým dvouválcovým motorem) se ovládají a přesouvají ručně. Velké zhutňovací stroje jsou přívěsné nebo samohybné (poháněné vznětovým motorem).
Zhutňovací stroje slouží nejen pro hutnění podloží, ale také při dokončovacích pracích (stabilizace a úprava povrchů).
Válce
Válec je stroj, který působí tlakem na horninu a prostřednictvím styčné plochy jednoho nebo více běhounů. Nejčastěji je vybavený vlastním vznětovým motorem, podvozkem, který je přizpůsoben pro dodatečné přidání zátěže (voda, písek, železo) a kabinou operátora. Pracovním nástrojem válců jsou válcová kola - běhouny.
Podle povrchu pracovního nástroje dělíme válce na:
- hladké
- ježkové
- segmentové
- pneumatikové
Podle způsobu vyvození hutnícího účinku dělíme válce na:
- statické - působí pouze tlakem
- vibrační - působí tlakem a vibracemi
- oscilační - působí tlakem a posuvným pohybem vpřed a vzad
Zhutňovací účinek je vytvářen provozní hmotností stroje, která je i základním technickým parametrem. Přidáváním nebo odebíráním zátěže (písek, voda, železo) se přizpůsobuje hmotnost válce druhu zhutňované zeminy. Zátěž se vkládá zpravidla do běhounu. Nejsou vhodné pro zhutňování soudržných zemin (jíl, slín, mokrá zemina). Hutnící účinek je malý a dosahuje hloubky 15 - 20 cm. Pro dokonalé zhutnění je nutný větší počet přejezdů po tenkých vrstvách rozprostřené zeminy (4 - 6).
Provedení statických válců
- jednoosé - vlečené
- dvouosé dvouběhounové - mají dva běhouny stejného průměru a šířky
- dvouosé tříběhounové (tandemové) - přední běhoun je široký, zadní dva jsou užší a mají větší průměr
- tříosé tříběhounové - mají tři stejné běhouny za sebou v tandemu
Zdroj: YouTube kanál uživatele Cat® Products
Proti hladkým běhounům je jejich hnětací účinek na zeminu vyšší. Jsou určeny pro zhutňování soudržných a stabilizovaných zemin. Mají větší pojezdovou rychlost a výkonnost, lépe se přizpůsobují druhu a stavu zeminy změnou zátěže, volbou průměru a tlaku pneumatik. Kola bývají upevněna výkyvně. Provozní hmotnosti je 12 - 35 tun, přídavné zatížení může tvořit až trojnásobek jejich konstrukční hmotnosti. Hutnící účinek dosahuje hloubky 20 - 60 cm při rychlosti 2 - 10 km/hod.
Vibrační válce působí nejen svou hmotností, ale taky rázy běhounů, které následují rychle za sebou. Rozkmitání běhounu je vyvoláno rotujícím výstředníkem (budičem vibrace), který je umístěn uvnitř běhounu. Rázy běhounu vyvolávají rozkmitání částic zhutňované zeminy, které se do sebe zakliňují a snaží zaujmout co nejmenší prostor.
Zhutňovací účinek je vysoký a působí do poměrně značné hloubky. Používají se především hutnění nesoudržných zemin. Jejich nevýhodou je nestálý kontakt běhounu se zhutňovaným povrchem (odskakuje) a poměrně značná vzdálenost, do které se šíří vibrace.
Zdroj: YouTube kanál uživatele vanecekMB
Oscilační válce působí svou hmotností a posuvným pohybem, který je vyvolaný výstředníky, které jsou umístěny na dvou rovnoběžných hřídelích a jsou synchronně poháněny ozubenými řemeny od střední hřídele. Díky tomuto uspořádání běhoun nevibruje, ale pouze kmitá (osciluje) a vyvolané vlnění se šíří v podélném směru pohybu válce. Běhoun je ve stálém styku se zhutňovaným povrchem. Válce působí na povrch posuvným pohybem vpřed a vzad. Posuvné síly povrchově zhutní a prohnětnou zeminu podobně jako pneumatikové válce.
Další zhutňovací stroje
Vibrační pěchy jsou stroje, které zhutňují horninu cyklickým úderem prostřednictvím malé plochy (patky). Patka dopadá na zhutňovaný materiál frekvencí 10 - 13 Hz z malé výšky (cca 6 cm). Pohon je zajištován spalovacím motorem s výkonem až 3 kW.
Hloubka hutnění je v závislosti na velikosti patky a hmotnosti stroje:
Provozní hmotnost [kg] |
Hloubka hutnění [m] |
40 |
0,35 |
65 |
0,45 |
80 |
0,60 |
120 |
0,70 |
Využití:
- zhutnění zpětných zásypů
- hutnění pod zámkovou dlažbou
- hutnění hornin v úzkých, obtížně přístupných místech
- hutnění zásypů za ochrannými zdmi mostů
- na práce menšího plošného rozsahu
Zdroj: YouTube kanál uživatele KOVOSCZeu
Vibrační desky jsou stroje, které zhutňují horninu působením vibrace vyvolané prostřednictvím otáčení výstředníku. Pracovním nástrojem je ocelová deska, na kterou působí vibrace. Pohonem je spalovací motor o výkonu 3 - 12 kW. Pohyb je zajištěn budičem vibrace.
Provozní hmotnost [kg] |
Hloubka hutnění [m] |
Rychlost posunu desky |
Frekvence vibrace |
Plošná výkonnost |
100 |
0,25 |
0 - 28 [m/min] |
40 - 90 Hz |
450 - 700 m2/hod u malých desek
|
150 |
0,30 |
200 |
0,35 |
800 - 1300 m2/hod u velkých desek |
300 |
0,50 |
700 |
0,65 |
Využití:
- hutnění zpětných zásypů
- hutnění podkladů pod zámkovou dlažbou a dlažby
- hutnění základových spár
- hutnění živičných povrchů
Zdroj: YouTube kanál uživatele BOMAGworldwide
Rozrývání a vrtání hornin
Rozrývání a vrtání hornin se používá hlavně v případech, kde je zemina třídy 6 - 7. V případě, že je zákaz použít trhaviny nebo je to ekonomicky výhodnější, používáme stroje, které zeminu můžou rozrýt či vrtat.
Rozrývání hornin
Při rozrývání hornin se používají rozrývače umístěné na těžkých pásových dozerech. Rozrývače mají jeden nebo více nožů, které mají různou délku a tvar.
Vrtání hornin
Princip rozrušování horniny vrtání spočívá v rozpojování horniny na čele vrtu a následným vynášením horniny na povrch. Tímto způsobem lze vytvářet vodorovné, svislé nebo šikmé vrty. Vyvrtané otvory můžou být využity k dalším činnostem (vložení kotev, základové konstrukce) nebo už jde o konečný proces, který slouží k další činnosti.
- podle způsobu rozpojování zeminy
- vrtání příklepové
- rotační
- řezné
- rotačně valivé
- podle způsobu přenosu energie k rozpojení horniny
- podle způsobu vynesení rozpojené horniny z vrtu
- vrtací stroj s vrtným nářadím
- energetický zdroj
- vyplachovací a odprašovací zařízení
- zařízení pro uchycení a manipulaci vrtacího stroje
- podvozek
- ovládací zařízení
- manipulační zařízení pro výměnu vrtných tyčí
Vrtná jednotka má svou údernou část:
- vně vrtu - úderná část (kladivo) naráží příklepný píst na koncovku, která slouží k přenosu energie na vrtný nástroj; tímto způsobem lze provádět vrty o průměru 70 - 150 mm do hloubky až 40 m.
- uvnitř vrtu - úderná část působí přímo uvnitř vrtu a díky tomu lze provádět vrty o průměru 100 - 300 mm do hloubky až 200 m.
Vrtné soupravy jsou umístěny na kolovém nebo pásovém podvozku, lze je však zavěšovat i na podvozky automobilové. Pro lomové práce se ve stavebnictví používají nejčastěji vrtací soupravy, které jsou umístěny na vlečném kolovém podvozku nebo na podvozku lehkého kolového traktoru.
Dělení podle provedení podvozku:
- lehké přenosné - jsou umístěné na vlečném kolovém podvozku, vrtací kladivo je ponorné, posuvné po lafetě (lze ji naklápět bočně, dozadu i dopředu). Pracují systémem rotačně příklepovým, přičemž pohon vrtacího kladiva je pneumatický a dokážou provádět vrty o průměru 48 - 140 mm do hloubky až 60 m.
- střední samohybné
- těžké samohybné - zpravidla se umisťují na pásové podvozky. Pohon vrtacího zařízení je hydraulický (u starších souprav pneumatický). Odsávání prachu z vrtu je pneumatické pomocí šroubového kompresoru. Stroj je ovládán z uzavřené kabiny a je poháněn vznětovým motorem. Provádí vrty o průměru 76 - 127 mm v hloubce 30 - 40 m (může být až stovky metrů).
- otvory pro trhací práce v lomu
- otvory pro sloupy vedení, sadbu stromů, dopravní značení,…
- horizontální vrtání pro položení sítí pod objekty, pod komunikacemi
- vrtané studny
- zapouštění podpěr mostů, pilotů
- geologické sondy
Zdroj: YouTube kanál uživatele Atlas Copco Secoroc