Přednáška 7

Horizontální doprava a manipulace

Důležitou součástí stavební výroby je nakládání, přeprava a vykládání materiálů.

Základní druhy dopravy

Mezi základní druhy horizontální dopravy s využitím strojů řadíme silniční vozidla, nakladače, dopravníky, hydraulické ruky a vysokozdvižné vozíky.

Silniční vozidla

Jsou to silniční motorová vozidla, která jsou určena pro dopravu nákladů všech druhů. Řadíme mezi ně i tahače včetně návěsů a přívěsů, které jsou určené pro silniční provoz. Patři sem i nákladní automobily jednoúčelové, nesoucí různá zařízení a terénní nákladní automobily. Nákladních automobilů se využívá pro dopravu na vzdálenosti od 15 do 60 km. 

Pro přepravu sypkých materiálů se používají sklápěčky ve skříňovém provedení, sklopné pomocí hydrauliky až do tří stran. Pro zvýšení výkonnosti bývají za tažná vozidla připojeny přívěsy. Používají se i návěsy, u kterých korba svou přední částí spočívá na tažném vozidle. Vykládání materiálu z nákladních aut probíhá nejčastěji vysypáním na skládce nebo do přejímacího zásobníku (objem přejímacího zásobníku nesmí být menší než objem přepravovaného materiálu). Novější typy sklápěčů umožňují vysypávat materiál do tří stran.

Pro přepravu kusových materiálu se využívají nákladní automobily s valníkem.

Jsou to stroje na kolovém nebo pásovém podvozku s vlastním pohonem, které jsou vybaveny otevřenou korbou pro přepravu hornin. Nakládání materiálu zajišťují nakladače. Dampry se používají na odvoz materiálu v lomech, dolech a na velkých stavbách. Podvozky jsou konstruovány na provoz po neupravených odvozních cestách. Objem korby bývá běžně 15 m3 (zarovnaný objem) a 25 m3 (navršený objem). Náklady na odvoz tuny materiálu jsou ve srovnání s ostatními vozidly malé.

Rozdělení damprů podle:

  • způsobu vysypávání materiálu z korby
    • zadní vysypávání
    • spodní vysypávání
    • boční vysypávání
  • soustavy řízení
    • řízení předními koly
    • řízení s kloubovým rámem
  • soustavy pohonu kol
    • pohon všech kol
    • pohon prostřední nápravy
    • pásový dampr
  • počtu náprav
    • 2 nápravy
    • 3 nápravy
    • více než 3 nápravy

Dampry s pevným rámem

Jsou to velmi robustní velkokapacitní stroje určené pro dopravu hornin. Vyznačují se velkým motorickým a brzdným výkonem. Používají se pro dopravní vzdálenosti nad 1 km v terénu s tvrdým podkladem. Mají vysoký měrný tlak na půdu a kvůli tomu nemohou jezdit po veřejných komunikacích. Při pohonu kol 4 x 2 mají problémy v měkkém a hladkém podloží. 

 

Dampry s kloubovým rámem

Slouží pro dopravu hornin v měkkých a nezpevněných terénech. Velká kola s nízkým měrným tlakem na půdu v kombinaci s pohony náprav 4 x 4, 6 x 4 nebo 6 x 6 zvládají provoz i v nejtěžších terénech. Uzávěrka diferenciálu umožňuje dosáhnout v náročných terénech větších rychlostí než ostatní vozidla. Kloubový mechanismus zajišťuje stálý styk hnacích kol se zemí i ve velmi nerovném terénu. Díky těmto vlastnostem je jejich využití širší než u ostatních vozidel. Pojezdové rychlosti jsou nižší a používají se pro dopravní vzdálenosti do 5 km.

 

Nakladače

Nakladač je stroj, který má v přední části integrovanou nakládací lopatu. Pracovním zařízením nakladače je lopata, kterou materiál nabírá, těží nebo rýpe pomocí pohybu stroje vpřed a následně ho zdvihá, přepravuje a vysypává na určené místo. 

Rozdělení nakladačů podle:

  • podvozku
    • pásový
    • kolový
  • umístění motoru
    • vpředu
    • vzadu
  • systému řízení
    • s řízením předních kol
    • s řízením zadních kol
    • s řízením všech kol
    • s řízením kloubovým
    • smykem řízený nakladač
  • pohonu pojezdu
    • předních kol
    • zadních kol
    • všech kol
  • podle nosnosti
    • malé (do 500 kg)
    • lehké (500 - 2000 kg)
    • střední (2 - 5 t)
    • těžké (5 - 10 t)
    • velmi těžké (nad 10 t)

Využití nakladačů:

  • nakládání rozpojené horniny a dalších materiálů na nákladní automobil
  • nakládání a částečné rozpojení horniny
  • shrnování vrstev horniny
  • naložení a převezení materiálu na krátkou vzdálenost
  • zasypávání nerovností s následným urovnáním povrchu
  • nakládání určené hmotnosti nebo objemu materiálu

Jsou to vcelku univerzální stroje, které se vyznačují malými rozměry, velkou pohyblivostí, velmi dobrou schopností manévrovat ve stísněných prostorech, nízkou hmotností, vysokými výkony motorů a velkým množstvím přídavného zařízení. Konstrukce je charakteristická dvouramenným výložníkem, který je připevněn po stranách kabiny. Tyto nakladače jsou řízeny systémem prokluzu kol. Zatáčení zajišťuje protichod hnacích kol, což umožňuje otočení nakladače na místě o 360°. Vzhledem k mnoha přídavným zařízením je jejich použití velmi široké.

Přídavná zařízení:

  • nakládací lopaty
  • nosič vidlí
  • hydraulická kladiva
  • rýpací zařízení
  • lopata s přidržovačem
  • dozerová radlice se stavitelným úhlem
  • zemní vrtáky a rýhovače
  • zametací kartáče
  • silniční frézy
  • mulčovače
  • vibrační válce

Kolové nakladače pracují cyklicky a jsou určeny k nakládání sypkých i kusových materiálů, k dopravě a těžbě lehkých zemin. Jsou velmi rozšířenými stroji nejen ve stavebnictví, ale i v ostatních průmyslových odvětvích. Řízení nejčastěji zajišťuje dělený kloubový rám, u menších nakladačů je používáno řízení natáčením všech kol. Pracovním zařízením je nakládací lopata, která se liší podle druhu práce.

Používány jsou v případě, kde terénní podmínky neumožňují práci kolových nakladačů. Mají lepší adhezní vlastnosti a větší rypnou sílu. V některých případech jsou schopny nahradit buldozery, když je upřednostněna nakládka materiálu.

 

Dopravníky

Jsou to stroje zajišťující kontinuální pohyb sypkého materiálu nebo kusového zboží.

Pásová doprava se řadí mezi nejhospodárnější prostředky kontinuální dopravy sypkých i kusových materiálů. Dopravníky se využívají např pro dopravu uhlí, vápence, štěrku atd.

Pásové univerzální

Přenosné pásové dopravníky mají délku od 3 do 8 m, šířku pásu 300 nebo 400 mm a hmotnost 150 - 300 kg. Maximální pracovní sklon je 25°.

Pojízdné pásové dopravníky mají délku 10 nebo 15 m, šířku pásu 400 - 800 mm. Maximální úhel sklonu závisí na vlastnostech dopravovaného materiálu, pro větší sklony se používají pásy opatřené nálitky z PVC (sklon až 51°).

 

Dílcové

Nosná konstrukce dopravníku s válečkovými stolicemi je složena z dílců o délce 2 - 9 m, které jsou vzájemně spojeny do délky 100 - 800 m a vytváří tak jednu hnací jednotku. Mezi hnacím a napínacím bubnem je napnut pryžový pás s textilními nebo ocelovými vložkami. Šířka pásu je 500 - 1200 mm. Délka dopravy lze prodloužit propojením dvou a více sekcí podle požadované délky.

Pro dálkovou dopravu těženého materiálu se používají pásy šířky 1200 - 2200 mm, složené z dopravních sekcí délek 2 - 4 km. Používají se pro dopravu velkého množství materiálu na vzdálenosti několika kilometrů.

 

Korečkové dopravníky (elevátory) slouží k dopravení materiálu o max. zrnitosti 60 mm do výšky až 40 m. Používají se u věžových betonáren.

Šnekové dopravníky se používají k dopravě sypkých až drobně zrnitých materiálů ve vodorovném a připadně i šikmém směru. Nelze je použít pro tvrdé, abrazivní, lepivé nebo vláknité materiály.

Vysokozdvižné vozíky

Používají se na stavbách, ve skladech a ve výrobnách stavebních materiálů. Pro manipulaci ve skladech a dílnách se využívají vysokozdvižné vozíky s elektrickým pohonem. Na stavbách a v terénu jsou vybaveny motorem spalovacím nebo na plyn. Břemeno se obvykle zdvihá do výšky 1,5 m a více. Nosnost vysokozdvižných vozíku je až 15 t. Základním pracovním zařízením je vidlice, ale můžou být vybaveny různými druhy pracovních zařízení.

Parametry vysokozdvižných vozíků:

  • nosnost vozíku - Q [kg]
  • výkon motoru [kW]
  • zatěžovací moment od břemene M [Nm]
  • délka ramene vidlice
  • rychlost pojezdu

Hydraulické ruky

Hydraulická ruka je teleskopicky vysouvatelný výložník s vlastním hydraulickým agregátem. Montuje se na nákladní automobily valníkového typu za kabinu řidiče nebo na konec ložné plochy.

Hydraulické ruky se děli podle nosnosti:

  • lehké - do 3,5 t
  • střední - do 6 t
  • těžké - do 16 t

Využití hydraulický ruk je velmi široké a často nahrazují menší jeřáb. Používají se na manipulaci s materiálem, paletizaci, kontejnerizaci a na nakládání a vykládání materiálu.

Speciální druhy dopravy

Lanovky

Používají se na dopravu materiálu z nebo do těžko přístupných míst. Například pro dopravu materiálu na stavby nebo rekonstrukce horských chat atd.

Železniční

Železniční doprava je doprava, kterou organizují ČD (normální rozchod kolejí 1435 mm). Nevýhodou je nutnost vybudovat do výroben vlečku, což je poměrně nákladná investice a vyžaduje dodržování tzv. vlečkového řádu. Technické údaje, parametry, charakteristika nákladních vozů je možno získat u ČD.

Pneumatická

Používá se ve výrobnách, kde se dopravují sypké materiály a může zde docházet k velké prašnosti. Používá se potrubní doprava, která je velmi výhodná, ale je potřeba směs uvnitř chránit proti navlhnutí.

Pneumatická doprava - prospekt

Žlabová vodní

Lehce rozpojitelné zeminy a jíly je výhodné dopravovat z těžebních lokalit i uvnitř výrobních závodů stavebních materiálů ve žlabech tlakovou vodou.

Lodní

Lodní doprava patří k nejlevnějším a nejekologičtějším dopravám u nás. V ČR jsou splavné jen některé řeky, jezera a plavební kanály. Jako dopravní prostředky se používají nákladní lodě, remorkéry, pomocná plavidla a technická plavidla. Tento způsob dopravy je velmi výhodný pro větší množství dopravovaného stavebního materiálu.

Letecká

Nejmladším druhem dopravy používaným ve výrobě stavebních hmot a ve stavebnictví je doprava letecká. Nejčastěji používaným strojem pro dopravu stavebních hmot je vrtulník. Pomocí vrtulníků se dopravuje do těžko přístupných míst hlavně betonová směs v bádiích nebo prefabrikované dílce.