Přednáška 7
Stroje a zařízení pro horizontální dopravu a manipulaci
Důležitou součástí stavební výroby je nakládání, přeprava a vykládání materiálů.
Základní druhy dopravy
Mezi základní druhy horizontální dopravy s využitím strojů řadíme silniční vozidla, nakladače, dopravníky, hydraulické ruky a vysokozdvižné vozíky.
Silniční vozidla
Nakladače
Nakladač je stroj, který má v přední části integrovanou nakládací lopatu. Pracovním zařízením nakladače je lopata, kterou materiál nabírá, těží nebo rýpe pomocí pohybu stroje vpřed a následně ho zdvihá, přepravuje a vysypává na určené místo.Rozdělení nakladačů podle:
- podvozku
- pásový
- kolový
- umístění motoru
- vpředu
- vzadu
- systému řízení
- s řízením předních kol
- s řízením zadních kol
- s řízením všech kol
- s řízením kloubovým
- smykem řízený nakladač
- pohonu pojezdu
- předních kol
- zadních kol
- všech kol
- podle nosnosti
- malé (do 500 kg)
- lehké (500 - 2000 kg)
- střední (2 - 5 t)
- těžké (5 - 10 t)
- velmi těžké (nad 10 t)
Využití nakladačů:
- nakládání rozpojené horniny a dalších materiálů na nákladní automobil
- nakládání a částečné rozpojení horniny
- shrnování vrstev horniny
- naložení a převezení materiálu na krátkou vzdálenost
- zasypávání nerovností s následným urovnáním povrchu
- nakládání určené hmotnosti nebo objemu materiálu
Dopravníky
Jsou to stroje zajišťující kontinuální pohyb sypkého materiálu nebo kusového zboží.
Vysokozdvižné vozíky
Používají se na stavbách, ve skladech a ve výrobnách stavebních materiálů. Pro manipulaci ve skladech a dílnách se využívají vysokozdvižné vozíky s elektrickým pohonem. Na stavbách a v terénu jsou vybaveny motorem spalovacím nebo na plyn. Břemeno se obvykle zdvihá do výšky 1,5 m a více. Nosnost vysokozdvižných vozíku je až 15 t. Základním pracovním zařízením je vidlice, ale můžou být vybaveny různými druhy pracovních zařízení.Parametry vysokozdvižných vozíků:
- nosnost vozíku - Q [kg]
- výkon motoru [kW]
- zatěžovací moment od břemene M [Nm]
- délka ramene vidlice
- rychlost pojezdu
Hydraulické ruky
Hydraulická ruka je teleskopicky vysouvatelný výložník s vlastním hydraulickým agregátem. Montuje se na nákladní automobily valníkového typu za kabinu řidiče nebo na konec ložné plochy.Hydraulické ruky se děli podle nosnosti:
- lehké - do 3,5 t
- střední - do 6 t
- těžké - do 16 t
Využití hydraulický ruk je velmi široké a často nahrazují menší jeřáb. Používají se na manipulaci s materiálem, paletizaci, kontejnerizaci a na nakládání a vykládání materiálu.
Zdroj: YouTube kanál uživatele Autojeřáby Baštur
Speciální druhy dopravy
Lanovky
Používají se na dopravu materiálu z nebo do těžko přístupných míst. Například pro dopravu materiálu na stavby nebo rekonstrukce horských chat atd.
Železniční
Železniční doprava je doprava, kterou organizují ČD (normální rozchod kolejí 1435 mm). Nevýhodou je nutnost vybudovat do výroben vlečku, což je poměrně nákladná investice a vyžaduje dodržování tzv. vlečkového řádu. Technické údaje, parametry, charakteristika nákladních vozů je možno získat u ČD.
Pneumatická
Používá se ve výrobnách, kde se dopravují sypké materiály a může zde docházet k velké prašnosti. Používá se potrubní doprava, která je velmi výhodná, ale je potřeba směs uvnitř chránit proti navlhnutí.
Žlabová vodní
Lehce rozpojitelné zeminy a jíly je výhodné dopravovat z těžebních lokalit i uvnitř výrobních závodů stavebních materiálů ve žlabech tlakovou vodou.
Lodní
Lodní doprava patří k nejlevnějším a nejekologičtějším dopravám u nás. V ČR jsou splavné jen některé řeky, jezera a plavební kanály. Jako dopravní prostředky se používají nákladní lodě, remorkéry, pomocná plavidla a technická plavidla. Tento způsob dopravy je velmi výhodný pro větší množství dopravovaného stavebního materiálu.