Věžové jeřáby jsou rozhodujícími mechanismy při realizaci objektů v pozemním stavitelství. Volba a způsob nasazení těchto strojů má významný vliv na průběh a finanční náklady výstavby. Přesto je investory a zhotoviteli staveb věnováno málo pozornosti návrhu jeřábů pro stavbu právě z hlediska jejich časového vytížení. Často se stává, že jeřáby jsou na stavbě časově nevytížené nebo naopak nejsou schopny zásobovat v předpokládaném - plánovaném tempu výstavby. V současnosti používané postupy při návrhu jeřábu vycházejí z různých vstupních ukazatelů, které pouze velmi orientačně charakterizují požadavky pro přepravu materiálů a podle kterých je dosahováno výsledků různé kvality, většinou však jen velmi přibližných. Nejsou dostatečně posuzovány kapacitní možnosti navrhovaných jeřábů zásobovat stavební procesy v požadovaném čase.
Počítačový program Crane Occupancy 1.0 slouží zhotoviteli stavby k rychlému posouzení časového vytížení věžového jeřábu v návaznosti na smluvní závazný časový harmonogram. Tuto časovou vytíženost věžového jeřábu lze operativně posuzovat jednak pro jednotlivé pracovní směny ale také pro jednotlivé technologické etapy výstavby nebo pro celý průběh stavby. Počítačový program je v tuto chvíli připraven pro posouzení jednotlivých pracovních směn.
Do aplikace Crane Occupancy 1.0 se zadají do připravené tabulky parametry jednotlivých dílčích stavebních procesů (DSP), které jsou obsluhovány věžovým jeřábem. Těmito základními parametry jsou pořadí DSP v jakém jsou jeřábem obsluhovány (priority obsluhy), dále se pro pracovní cyklus jednotlivých DSP provede a zadá jeho členění na čas práce s jeřábem (tc) a čas práce bez jeřábu (tp), jednotková množství materiálu všech DSP přesouvaného jeřábem v jednom cyklu a celkový počet cyklů pro každé DSP, plánovaný na jednu směnu. Priority obsluhy DSP lze libovolně zadávat a měnit.
Na základě simulačního matematického modelu se následně graficky i početně zobrazí výsledný potřebný čas pro obsluhu všech zadaných DSP, který se porovná a vyhodnotí s celkovou délkou pracovní směny. Výsledkem je i procentuální vytížení zvedacího mechanismu v průběhu směny.
Registrací a přihlášením uživatel získá možnost rozpracovaný projekt ukládat a později se k němu vracet.
Vytvořil:
Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb;
Fakulta stavební;
Vysoké učení technické v Brně
Odborný garant:
doc. Ing. Vít Motyčka, CSc.
Softwarová realizace:
Ing. Stanislav Bělehrádek
Licenční podmínky
© TST FCE VUT Brno 2015 - 2019